Mot monsunens hjärta

Reportage och intervjuer
Författare: Kristian Gidlund

Utgivningsdag: 2014-08-20
Recensionsdag: 2014-09-03

”Skrivandet blev min väg tillbaka. Mitt sätt att bygga upp mitt självförtroende. Mitt sätt att bevisa något, men för vem och varför blev allt otydligare ju längre tiden gick.” Kristian Gidlund Efter den mycket uppmärksammade I kroppen min kommer nu Mot monsunens hjärta, där Kristian Gidlund har samlat artiklar och intervjuer som han har skrivit under sin tid som journalist. Kristians stora kärlek till Dalarna, till hembygden, ryms i flera av artiklarna och han har träffat personer med anknytning till sina hemtrakter. Han tar oss med till Kuba och Indien och låter sin törst efter nya kunskaper och upplevelser smitta läsaren. Han gör också flera samhällsskildringar där han ifrågasätter sin samtid och de val vi gör idag. Möt Sture Bergwall, Veronica Maggio, Chuck Palahniuk, Maja Ivarsson, Miss Li, Carl Norén och många fler. Mot monsunens hjärta består av 23 intervjuer och reportage.

"Värdet av Kristian Gidlunds begåvning och envetenhet som författare och skribent kan inte överskattas. Hade han inte gått in i skrivandet med en så stark kraft, med övertygelsen om att skriva fullkomligt ärligt och uppriktig och med ambitionen att varje ord skulle kännas i både honom själv och läsaren, hade han aldrig lyckats beröra alla de människor som fastnade på hans blogg och i hans böcker. På samma sätt som hans sommarprat drabbade så många lyssnare... Tack Kristian Gidlund för ditt mod att berätta. Som knuffar mig och alla andra i rätt i riktning. Tack för dina ständiga påminnelser om att livet är till för att levas och vägrar att vänta. Det pågår för fullt. Åtminstone för alla oss som har lyckan att få stanna kvar ännu en dag. Det pågår nu. Och nu. Och nu. Nu." Göteborgs Posten

"Det som sammanfattar alla texterna är kärleken till språket. Gidlunds språk genomsyras av en personlig röst, en noggrannhet och fingertoppskänsla som är ovanlig i dagens samhälle... När klickjournalistik ska produceras på löpande band är det få skribenter som hinner ta sig tid. Det tycks Gidlund alltid ha gjort, och det är bokens största behållning. Att jag samtidigt får läsa intervjuer och reportage om intressanta människor och platser är liksom bara ett litet plus i kanten. Det är hur de är formulerade som blir min stora läsupplevelse." Nerikes Allehanda

"Starkast är nog ändå intervjun med vännerna i Mando Diao. En intervju som publicerades i tidningen Café i juli 2013, två månader innan Kristian Gidlunds död. Även den uppmärksammade krönikan Landet jag lämnar, skriven för Aftonbladet i juni samma år, drabbar mig som ett pistolskott i hjärtat. Ett politiskt bokslut över ett Sverige i dag som har blivit till något han själv var djupt kritisk till." Göteborgs Posten

"Han intervjuar filmaren Chuck Palahniuk. Möter internationella musiker, men också svenska artister som Mikael Wiehe, Veronica Maggio, Miss Li. Allra bäst är intervjuerna med Sture Bergwall och den strulige men skicklige skejtaren Ali Boulala." Dagens Nyheter

"Allra bäst är Kristian när han helt står helt jämsides med, ja personligt nära, dem han intervjuar. Som Carl Norén, bandkamraten i Sugarplum fairy, eller vännerna i Mando Diao. När han i en av de sista texterna möter Sture Bergwall når boken sin höjdpunkt. Skrivandet får här ett slags nödvändighetens tyngd som definitivt drar ned det från de kulturjournalistiska standardformuleringarnas fladdrande prosa till en språkligt konkret och innehållsligt djupt existentiell botten. Det är på liv och död. Bokstavligen. Gidlund kämpar mot cancern och Bergwall mot ångesten i att ha kastat bort ett liv i fängelset. För båda är döden alldeles närvarande." Ljusdals Posten

"Vare sig han gör en intervju med Veronica Maggio, dräller med skateboardstjärnan Ali Boulala, intervjuar sina gamla bandmedlemmar i Sugarplum Fairy eller tar sig runt ensam på Västbanken gör Kristian Gidlund det med intensitet, mod och lust. Klart att det är svårt att läsa dessa livsbejakande texter utan att drabbas av ett stort vemod över att de i denna postuma form blir Gidlunds sista farväl." Nordvästra Skånes Tidningar

​"Journalisten och författaren Kristian Gidlund gick bort i september 2013. Nu har en samling av hans reportage och intervjuer kommit ut i bokform under namnet Mot monsunens hjärta. Alla texter är skrivna med Kristian Gidlunds ypperliga känsla för språket som kom att bli hans signum. Boken passar alla som jobbar med det skrivna språket, då den kan vara en rik inspirationskälla. Säkert passar den även de som följt Kristian Gidlund och berörts av hans tragiska livsöde." BTJ

"Mot monsunens hjärta– Alla som vill kan uppleva Kristians närvaro i den här excellenta samlingen reportage och intervjuer. Han talar till oss fortfarande." Borlänge Tidning

"Han intervjuar filmaren Chuck Palahniuk. Möter internationella musiker, men också svenska artister som Mikael Wiehe, Veronica Maggio, Miss Li. Allra bäst är intervjuerna med Sture Bergwall och den strulige men skicklige skejtaren Ali Boulala."Dagens Nyheter

"Kristian Gidlunds förmåga att sätta ord på det han ser omkring sig präglas av en precision som gör mig mållös - men också uppfylld av en stark vilja att delta i kampen för en bättre värld. Gidlund ser ett Sverige som har monterat ner kollektivet till förmån för den individuella karriären, ett Sverige som till vrakpris säljer ut den välfärd som har byggts upp gemensamt, ett Sverige som sågar av de ben som vi behöver för att stå upp tillsammans. Jag läser några av Gidlunds texter på nytt och återfår litet av det "jävlar anamma" som jag tror att många som vuxit upp i Borlänge har gemensamt." Dalademokraten

"Allra bäst är Kristian när han helt står helt jämsides med, ja personligt nära, dem han intervjuar. Som Carl Norén, bandkamraten i Sugarplum fairy, eller vännerna i Mando Diao. När han i en av de sista texterna möter Sture Bergwall når boken sin höjdpunkt. Skrivandet får här ett slags nödvändighetens tyngd som definitivt drar ned det från de kulturjournalistiska standardformuleringarnas fladdrande prosa till en språkligt konkret och innehållsligt djupt existentiell botten. Det är på liv och död. Bokstavligen. Gidlund kämpar mot cancern och Bergwall mot ångesten i att ha kastat bort ett liv i fängelset. För båda är döden alldeles närvarande." Ljusdals Posten

"Vi är många som aldrig glömmer Kristian Gidlund och hans kärlek till livet. Men inte alla vet vilken begåvad reporter han var, med en exakt språklig tonkänsla. Mot monsunens hjärta är en samling av hans reportage och intervjuer. Mycket om musik, men också resereportage och mer existentiella artiklar." Tara

"Journalisten och författaren Kristian Gidlund gick bort i september 2013. Nu har en samling av hans reportage och intervjuer kommit ut i bokform under namnet Mot monsunens hjärta. Alla texter är skrivna med Kristian Gidlunds ypperliga känsla för språket som kom att bli hans signum. Boken passar alla som jobbar med det skrivna språket, då den kan vara en rik inspirationskälla. Säkert passar den även de som följt Kristian Gidlund och berörts av hans tragiska livsöde." BTJ

"En av Kristians största rädslor var att inte bli ihågkommen. Eller att endast bli ihågkommen som cancerkillen", skriver Sofia Mirjamsdotter i förordet till den här boken. Och den som vill komma ihåg Kristian Gidlund för de texter och intervjuer han gjorde innan sjukdomen tog hans liv, får i den här boken hans utvalda, tidigare publicerade resereportage och intervjuer, alla skrivna med Kristian Gidlunds personliga penna." Journalisten

Recensionsdag: 2014-09-03 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Thema-kod: Samhälle och samhällsvetenskap Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789137143712 (2014-08-20); E-bok, epub2, 9789137143736 (2014-08-20); Pocket, 9789175033990 (2015-01-15)

Mot monsunens hjärta

Reportage och intervjuer
Författare: Kristian Gidlund