Sugar man

berättelsen om sökandet efter Sixto Rodriguez Köp boken

Utgivningsdag: 2015-10-28
Recensionsdag: 2015-11-11

Malik Bendjelloul ville hitta världens bästa historia. Han fann den om sydafrikanerna Strydoms och Segermans jakt på den döde musikhjälten som de fann vid liv, fullständigt omedveten om den betydelse han haft för ungdomar under apartheidtiden. Det blev grunden till den hyllade filmen Searching for Sugar Man. Nu berättar Strydom och Segerman själva om sin jakt, om filmen och vad som hände sedan.

"Berättelsen är fylld till bredden av roliga detaljer och intressant fakta." Jönköpings Posten

"Författarna har såklart en unik insyn i berättelsen, vilket fyller den med liv. Inte minst i det sista avsnittet, om filmens tillkomst. Genom återgivna mejl mellan Stephen Segerman och Malik Bendjelloul byggs en intensiv spänning upp kring var filmproduktionen, med alla dess medoch motgångar, kommer att landa. Det blir också en hommage till numera framlidne Bendjelloul. Boken handlar om arbetet innan den excentriske filmproducenten kom in i bilden, men utan honom hade den aldrig blivit till." Smålänningen

"... boken handlar om mycket mer än bara filmen och rymmer mycket mer information om artisten, sökandet och de omfattande problem som filmskaparna brottades med. Om man verkligen fascineras av Sixto Rodriguez och hans musik är den här boken oumbärlig. Samma sak gäller om man vill veta mer om inspelningen av filmen Searching for Sugar Man." BTJ

"Den lyckade jakten på Sugar man... Det är en mycket slingrande färd. Boken ger självfallet mer detaljer och fördjupad kunskap i ämnet än vad en film kan åstadkomma. Det är ju två vitt skilda uttryck. Den sista delen bekräftar vad vi redan förstått att Sverige tyvärr gått miste om en filmbegåvning långt utöver det vanliga. Malik Bendjelloul blev blott 36 år gammal. För Sugar man fick han ta emot en Oscarsstatyett. Det framgår med stor tydlighet att Malik Bendjellouls självmord kom som en fullständig överraskning för hans vänner i Sydafrika. På sätt och vis blir denna bok en hyllning till den svenska filmregissören som gjorde Sixto Rodriguez musik till slut känd över hela världen." Dalademokraten

" Den lyckade jakten på Sugar man... Det är en mycket slingrande färd. Boken ger självfallet mer detaljer och fördjupad kunskap i ämnet än vad en film kan åstadkomma. Det är ju två vitt skilda uttryck. Den sista delen bekräftar vad vi redan förstått att Sverige tyvärr gått miste om en filmbegåvning långt utöver det vanliga. Malik Bendjelloul blev blott 36 år gammal. För Sugar man fick han ta emot en Oscarsstatyett. Det framgår med stor tydlighet att Malik Bendjellouls självmord kom som en fullständig överraskning för hans vänner i Sydafrika. På sätt och vis blir denna bok en hyllning till den svenska filmregissören som gjorde Sixto Rodriguez musik till slut känd över hela världen." Dalademokraten

Recensionsdag: 2015-11-11 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Hjalmar Manfred Svensson Originalutgåvans titel: The birth, death and resurrection of Sixto Rodriguez Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789137145341 (2015-10-28); E-bok, epub2, 9789137146454 (2015-10-28)

Sugar man

Utgivningsdag: 2015-10-28
Recensionsdag: 2015-11-11