Föreställningar om Ana Ivan

Författare: Mikkel Rosengaard

Utgivningsdag: 2017-01-18
Recensionsdag: 2017-02-01

På en vernissage i Brooklyn möter en ung dansk konstpraktikant och författare den gåtfulla performancekonstnärinnan Ana Ivan. Han hjälper henne med ett experiment som hon håller på att genomföra, där hon ifrågasätter tid. Hon berättar sin livshistoria för honom, en historia som sträcker sig från Ceaușescus Rumänien och en by i Marocko, till konstscenen i Bergen och New York. För den sökande unga författaren är hon som sprungen från himlen, och han utvecklar ett slags besatthet av konstnärinnan och hennes berättelse.
Ana Ivan är helt uppslukad av tid, så pass att författaren dels blir tvungen att utmana sina egna föreställningar, men också börjar också ana att allt inte är riktigt som det verkar. När han gräver djupare i hennes historia framträder en annan sanning.

Föreställningar om Ana Ivan är en modern roman om avtrycken av familjehemligheter genom generationer. Om tid, sanning och konst, och om berättelsers förmåga att förföra och förändra livet omkring oss.

"Plötsligt är jagf ast. Förstår först inte varfören krystad historia om en ung dansk man som möter rumänskan Ana Ivan i konstvärldens hippa New York, griper tag. Men det finns en nästan Peter Høegsk skrivariver och romanen blir ganska snabbt en intensiv skröna om tid. Nutid, dåtid och alltid. Bitvis nästan burlesk. Fram ur flödet av ord kommer en drabbande berättelse om en ung flickas uppväxt i Rumänien." Tara

"Plötsligt är jag fast. Förstår först inte varfören krystad historia om en ung dansk man som möter rumänskan Ana Ivan i konstvärldens hippa New York, griper tag. Men det finns en nästan Peter Høegsk skrivariver och romanen blir ganska snabbt en intensiv skröna om tid. Nutid, dåtid och alltid. Bitvis nästan burlesk. Fram ur flödet av ord kommer en drabbande berättelse omen ung flickas uppväxt i Rumänien." Tara

"I sin första vuxenroman har Mikkel Rosengaard hittat ett genialt grepp. ... behållningen med Föreställningar om Ana Ivan är berättardrivet. Det är som om författaren länge längtat efter att få berätta en berättelse och sökt en form för det. Idén är bra och resultatet är mycket lyckat." Upsala Nya Tidning

"Rosengaard lyckas fräsa liv i två på pappret patetiska karaktärer, och göra alltihop ohyggligt intressant. ... En berättelse som blir ett mindfuck med tid, rum, plats, minne, sorg, arv, hur saker är och sedan inte är, när det visar sig vara på ett annat sätt. Jag blir överraskande engagerad, längtar hem till boken som en sötsugen om kvällen, betagen över Rosengaards sätt att berätta en historia, hans språk som bara rinner ner." Skånska Dagbladet

"Bokens spänningsmoment gör att man gärna vill se hur allt hänger ihop, hur det hela slutar. Men författaren förmår också bromsa berättelsen, få den att dröja kvar i vackert elegiska passager om kärlekens förgänglighet, förtvivlans saknad och sorg efter pappans död eller livseländet i det stora hela. Starkt driv, god timing och välavvägda tempoväxlingar präglar Mikkel Rosengaards prosa. Jag anar något av Peter Høegs författartemperament med uppenbar känsla om inte för snö, så för tillvarons magi." Västerbottens-Kuriren

"En riktig bladvändare, med en historia som bevisligen engagerar och en dramaturgi och tematik som sätter tiden ur spel - i flera avseenden." Landskrona Posten

"Romanen - om berättande, matematik och konst - är danske Mikkel Rosengaards debut för vuxna och hans snillrika förmåga att få till en intagande, oväntad och kuslig historia gör mig nyfiken på vad han kan åstadkomma i nästa bok." Vi Läser

”Mikkel Rosengaard har helt enkelt en ovanlig förmåga att berätta en historia, därför bör man läsa hans roman. Den är elegant. Den är fascinerande. Det är värt pengarna. Och tiden.” Berlingske

Recensionsdag: 2017-02-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Johanne Lykke Naderehvandi Originalutgåvans titel: Forestillinger om Ana Ivan Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Boktyp: debutverk Platser: New York, Rumänien, Bergen, Norge Tidsperioder: 2010-talet, Ceasescu-tiden Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137148939 (2017-01-18); E-bok, epub2, 9789137148953 (2017-01-18)

Föreställningar om Ana Ivan

Författare: Mikkel Rosengaard

Utgivningsdag: 2017-01-18