Långt fall

Författare: Denise Mina

Utgivningsdag: 2017-08-30
Recensionsdag: 2017-09-13

William Watt vill veta vem som mördade hans familj. Peter Manuel vet vem som gjorde det. Men Peter Manuel är en lögnare.Långt fall är en fristående kriminalroman från Denise Mina, baserad på den sanna historien om en av Skottlands mest ökända seriemördare. Året är 1957 och den rundlagde och äregirige affärsmannen William Watt står anklagad för de kallblodiga morden på sin fru, dotter och svägerska. Han är polisens enda misstänkta. Plötsligt blir han kontaktad av Peter Manuel, som inte bara säger sig veta vem den skyldige är – han beskriver också i detalj hur morden har gått till. Dessutom påstår han att han kan få fram mordvapnet. Problemet är bara att Manuel är yrkeskriminell, en notorisk lögnhals, man kan inte lita på ett enda ord han säger. Men han är Watts enda möjliga utväg. En natt i december träffas de och slår runt på Glasgows sjaskigaste barer och mest exklusiva klubbar.Ett halvår senare äger en av de mest uppmärksammade rättegångarna i Skottlands historia rum. I en rättegångssal fylld till bredden av sensationslystna kvinnor och reportrar åtalas Manuel för morden på Watts familj. Om han fälls så kommer han att hängas. Frågorna på allas läppar är: Vad hände egentligen den blöta decembernatten 1957 mellan Peter Manuel och William Watt? Och vem är skyldig till vad?

"Långt fall av Denise Mina är ett mästerligt bidrag till den kriminallitterära trend som kallas »True crime«. Boken handlar om en av Skottlands mest ökända seriemördare och är en djupdykning ner i våld, ondska och brottslighet. Morden inträffade på 1950-talet och Denise Mina har skrivit en kriminalroman som innehåller rättegångsscener där verkligheten överträffar dikten med råge. Den inblick man får i mördarens självbild är svindlande och oerhört skrämmande." Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Fem av fem getingar. Fantastisk. En mörk historia med många bottnar och sanningar i en grym och skoningslös värld. En fantastisk bok av en fantastisk författare." Expressen

"Skickligt om trippelmord... Det är skickligt iscensatt, och det märks att boken har varit ett hjärteprojekt för Glasgows deckardrottning. Det är väldigt inlevelsefullt och inte bara personerna väcks till liv, utan även staden Glasgow och områdena däromkring. En verklighetsbaserad deckare med det lilla extra som får den att stå ut i mängden." Norran

"Denise Mina har skrivit en mycket tät och spännande roman om de grymma morden på tre kvinnor i en familj i Glasgow... Denise Mina har med sitt rika språk och inträngande personporträtt gett oss en historia med många bottnar. Tidsgreppet med att växla mellan mordnatten och rättegången fungerar utmärkt. Vi ser moderns stora kärlek till sonen som till slut knäcks, drogernas och alkoholens kraft i detta fattiga samhälle med sin alldeles egna logik. En historia att läsa och fascineras av, en lysande text."

BTJ

”Allra mest fascinerande i denna annorlunda kriminalroman är samtidigt Denise Minas fullständigt fantastiska porträtt av 50-talets Glasgow.”
Skånska Dagbladet

”Ett skräckfascinerande besök i ett brutalt och korrumperat Glasgow.”
Nerikes Allehanda

"Ett mästerligt exempel på true crime. Vi får lära känna en av Skottlands mest ökände seriemördare och det är skakande läsning." Aftonbladet

“Ett mästerverk från kvinnan som mycket väl kan vara Storbritanniens skickligaste nu levande spänningsförfattare.”
The Daily Telegraph

Långt fall är inte bara nervkittlande läsning och en succé i egen rätt, utan ett omdanande verk för hela genren.”
The Scotsman on Saturday

“Inte ett enda ord är överflödigt i denna vackert skrivna roman. Skrämmande, suggestiv och förbluffande bra – det här kan vara Minas främsta verk hittills.
Daily Express

”En fenomenal utforskning av brottslighet och förtryck.”
Kirkus Reviews

“Obevekligt spännande och rafflande läsning, på varje sida sipprar faror fram och sanningshalten i historien gör allting ännu mer skrämmande.”
Sunday Mirror

Långt fall är en relativt kort roman men värd att avnjuta som en fin whisky … En stämningsfull djupdykning ner i mäns hot och galenskap … Dialog med perfekt tonträff.”
Crime Fiction Lover

Recensionsdag: 2017-09-13 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Boel Unnerstad Originalutgåvans titel: The Long drop Originalutgåvans utgivningsår: 2017 Omslagsformgivare: Pär Wickholm Platser: Glasgow, Skottland Tidsperioder: 1950-talet Thema-kod: Deckare Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137149738 (2017-08-30); E-bok, epub2, 9789137149745 (2017-08-30)

Långt fall

Författare: Denise Mina

Utgivningsdag: 2017-08-30