Bokförlaget Forum, 2019-11-22

Foto: Helén Karlsson

Augustvinnaren ”Ett jävla solsken” har sålt över 200 000 ex

Fatima Bremmers biografi om Ester Blenda Nordström Ett jävla solsken är nu den mest sålda Augustprisvinnaren i fackbokklassen någonsin. Efter att den tilldelats Augustpriset 2017 blev den snabbt en stor läsarfavorit och har på mindre än två år passerat 200 000 sålda exemplar i Sverige.

– Det är en urfin bekräftelse från läsarna. Inte minst är det en upprättelse för Ester Blenda Nordström och ett bevis på att hennes gärning var viktig på så många sätt, säger Fatima Bremmer.

Kunde du ana att din biografi skulle bli en av de senaste årens mest lästa böcker alla kategorier?

– Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro det. Jag och förlaget föreställde oss en rejäl utmaning i att få allmänheten intresserad av en för den breda massan helt okänd kvinna – som dessutom levde för över hundra år sedan. Den utmaningen sporrade mig att skriva hennes historia så bra och tillgängligt som jag bara kunde, säger Fatima Bremmer.

Adam Dahlin, förläggare för Ett jävla solsken och litterär chef på Ester Bonnier, menar att Fatima Bremmer har skrivit en fulländad biografi.

– Det är ett mysterium att vi i Sverige hade glömt bort Ester Blenda Nordström. Hennes livsöde är så rikt och osannolikt att man baxnar. Det finns inte så många osjungna hjältar av den här digniteten, jag tror att det har fascinerat läsarna, säger Adam Dahlin.

För ytterligare  information

Adam Dahlin, förläggare och litterär chef Ester Bonnier, 076-526 10 73, adam.dahlin@esterbonnier.se