Bokförlaget Forum, 2026-02-19

Foto: Thron Ullberg

Kristina Ohlsson var 2025 års mest sålda författare – nu kommer hon med sin första roman utanför spänningsgenren

Efter en rad enormt framgångsrika spänningsromaner om second hand-handlaren August Strindberg är Kristina Ohlsson nu aktuell med Bortom broarna, en bok i en för henne ny genre. I centrum står Henrik Ekblom, August Strindbergs bästa vän, en framgångsrik finansman som lever sitt liv i Gamla stan i Stockholm tills sjukdom och kärlek tvingar honom att ompröva allt.

Kristina Ohlsson var den mest sålda författaren på den svenska bokmarknaden 2025, enligt Förläggareföreningens och Bokhandlareföreningens årstoppslista.

Kristina Ohlsson:

– Det är en svindlande känsla att ha så många läsare och lyssnare, till och med det finaste omdöme en författare kan få. Jag känner en stor tacksamhet för att så många tagit mina böcker till sitt hjärta, och önskar innerligt att de även kommer att känna nyfikenhet nu när jag prövar någonting nytt.

I Bortom broarna tvingas Henrik Ekblom lämna sitt invanda liv och konfrontera frågor han länge hållit på avstånd. Romanen kretsar kring kärlek, livsval och hemligheter som sträcker sig över generationer, men också kring döden. Genom att låta August Strindbergs bästa vän träda fram i centrum fördjupas det universum som många läsare redan känner, samtidigt som Kristina Ohlsson ger sig in i en ny genre.

Kristina Ohlsson:

– Jag kände en så stark längtan efter att få skriva mig bort från kriminalgåtorna, och istället fokusera på våra mellanmänskliga relationer och vad vi gör med vår korta stund på jorden. Redan i Strindbergserien har jag låtit teman som kärlek, vänskap och ensamhet ta stor plats, och jag har också lagt en helt annan tid än i tidigare böcker på att mejsla fram karaktärerna. Min förhoppning är att läsarna ska känna att karaktärerna blir som vänner man saknar så fort boken är slut. Arbetet med Bortom broarna väckte en nästan feberaktig skrivlust som jag inte känt på många år. Delar skrev jag i ett slags extas, och både vaknade och somnade med en hunger efter att få skriva vidare.

De existentiella frågorna i romanen har vuxit fram ur egna erfarenheter.

Kristina Ohlsson:

– Att drabbas av sjukdom och ställas inför sin egen död förändrar blicken på livet och ställer allt på sin spets. Det skärper klarsynen och gör vissa insikter omöjliga att värja sig för. Själv överväldigades jag av sorg över att ha lagt så otroligt mycket vaken tid på en karriär som byråkrat som väldigt sällan fyllde mig med glädje, och än mindre med harmoni. Det var helt enkelt oerhört stor skillnad på att vara lyckad och lycklig. I Bortom broarna ville jag skriva om konfrontationen med den egna dödligheten och hur den kan förändra både relationer och synen på sig själv. Jag tror att vi behöver prata mer om döden, eftersom den också säger något om hur vi vill leva våra liv.

Boken har utgivning den 24 april. Den kommer också som ljudbok och läses in av Ludvig Josephson.

Bokomslag och pressbilder finns här.

Om Bortom broarna:

Henrik Ekblom har blivit ett av de tyngsta namnen inom Stockholms finansvärld, och lever sitt drömliv i Gamla stan. Men så förändras tillvaron radikalt. En allvarlig sjukdom och en vild förälskelse får honom att börja ifrågasätta sina livsval. Har han verkligen lagt sin tid på rätt saker och personer? Samtidigt verkar hans dementa, gamla mamma jagas av något från det förflutna som letat sig upp till ytan. Vad är det för tunga hemligheter hon så envist slår vakt om, när det är så tydligt att hon inte mår bra? Henrik bestämmer sig för att försöka ge henne frid genom att söka svar på sina frågor. Långsamt närmar han sig en sanning som ingen vill kännas vid, och sätter därmed igång en kedja av händer som kommer att skaka om grundvalarna för hela hans liv.  

Kristina Ohlsson växte upp i Kristianstad men bor sedan över tjugo år i Stockholm. Hon är utbildad statsvetare och har bland annat arbetat som analytiker på Säkerhetspolisen och som terroristexpert på OSCE i Wien. Sedan debuten med kriminalromanen Askungar 2009 har hon nått stora författarframgångar, såväl i Sverige som internationellt. Hennes böcker har rosats av kritiker och upprepade gånger nominerats i olika kategorier av BookBeats deckarpriser, Stora ljudbokspriset och Adlibrispriset. Stormvakt (2020), den första delen i Kristina Ohlssons Strindbergsserie, blev en stor succé hos läsare och lyssnare och nominerades till Årets bästa svenska kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Serien fortsatte med Isbrytare, Skuggläge, Frälsarkransen och Nattankare. Spänningsserien utspelar sig i och kring Hovenäset i Bohuslän, en plats som Kristina Ohlsson själv älskar. I centrum för handlingen står August Strindberg, som driver en second hand-butik, och polisen Maria Martinsson.

Kristina Ohlsson har också skrivit ett antal oerhört populära, och i flera fall prisbelönta, spänningsböcker för barn. Tack vare Glasbarnen, Mysteriet på Ödeborgen, Spökbyrån liksom serien Barnen på Hovenäset har hon en central plats i barnens bokvärld. Sammanlagt har hennes böcker för barn och vuxna översatts till fyrtio språk och sålts i över 7 miljoner exemplar.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Magdalena Höglund: 0733 338840 eller magdalena@highlandpr.se