Bokförlaget Forum, 2021-09-13

Foto: Evelyn Hockstein

Lasse Wierup belönas med Guldspaden 2021

Författaren och journalisten Lasse Wierup tilldelas Guldspaden för Gangsterparadiset i kategorin bok. Guldspaden är ett av Sveriges mest prestigefyllda pris för grävande journalistik.

Lasse Wierup:

– Jag känner mig omtumlad, det var ett tag sen jag skrev boken och det är också den av mina böcker som tagit längst tid att skriva. Det är alltid en jobbig resa att skriva en bok och det här var ett fint kvitto på att det var värt att lägga ner mödan.

Om boken

Gangsterparadiset är en avslöjande djupdykning i den nya gängkriminaliteten, en bok för alla som vill förstå Sverige år 2020. Människors rädsla och otrygghet dominerar numera samhällsdebatten. Sverige har blivit ett europeiskt undantag där polisen tycks stå maktlös när unga män skjuter med automatvapen, tonårspojkar kastar handgranater och oskyldiga dödas. Hur har vi hamnat här? Genom att granska flera av de mest våldsamma grupperingarna blottlägger Lasse Wierup gärningsmännens drivkrafter och polisens brister. Vad krävs för att samhället ska återta makten och skapa trygghet för medborgarna? Wierup är författare till böcker som Svensk maffia och Helvetet inifrån.

Om Lasse Wierup

Lasse Wierup är en av Sveriges mest erfarna och välmeriterade kriminalreportrar som har arbetat på bland annat Sydsvenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, TV4 och Dagens Nyheter. Han är dessutom författare till böcker som succén Svensk maffia – en kartläggning av de kriminella gängen (tillsammans med Matti Larsson) och Helvetet inifrån – femton år i Sveriges största brottsorganisation (tillsammans med Daniel Olsson). Lasse Wierup tilldelades Stora Fackbokspriset 2020 för Gangsterparadiset.

Sagt om boken

"Årets viktigaste bok" PM Nilsson, Dagens Industri

”Wierups bok är en rafflande skildring ...Det är spännande och fascinerande. Och skrämmande ...Den som vill förstå Sverige år 2020 har stor glädje av ”Gangsterparadiset”. Peter Kadhammar, Dagens Nyheter

”Nestorn bland svenska kriminalreportrar ... Som kriminalist är Wierup förebildlig. Han ställer sina frågor med öppet sinne och väjer inte för känsliga samband.” Gunilla Kindstrand, Svenska Dagbladet

”Som tur är finns det fortfarande rutinerade kriminalreportrar som hellre ger sig ut på fältet än bedriver politisk propaganda från skrivbordet.” Mattias Hagberg, Göteborgs-Posten