Bokförlaget Forum, 2020-11-26

Foto: Evelyn Hockstein

Stora Fackbokspriset 2020 till Lasse Wierup

Författaren och journalisten Lasse Wierup tilldelas Stora Fackbokspriset 2020 för boken Gangsterparadiset. Prissumman är på 125 000 kronor.

– Jag är både glad och stolt. Det här betyder mycket för mig personligen, samtidigt vill jag se beskedet som ett viktigt erkännande av kriminaljournalistik i bokform, säger Lasse Wierup.

Ur motiveringen:

Genom ambitiöst kunskapssökande och stilistisk säkerhet i presentationen ger författaren en stark och drabbande beskrivning av svensk gängbrottslighet och det svenska rättsväsendets kraftlöshet inför den.

Gangsterparadiset

Gangsterparadiset är en avslöjande djupdykning i den nya gängkriminaliteten, en bok för alla som vill förstå Sverige år 2020. Människors rädsla och otrygghet dominerar numera samhällsdebatten. Sverige har blivit ett europeiskt undantag där polisen tycks stå maktlös när unga män skjuter med automatvapen, tonårspojkar kastar handgranater och oskyldiga dödas. Hur har vi hamnat här? Genom att granska flera av de mest våldsamma grupperingarna blottlägger Lasse Wierup gärningsmännens drivkrafter och polisens brister. Vad krävs för att samhället ska återta makten och skapa trygghet för medborgarna? Wierup är författare till böcker som Svensk maffia och Helvetet inifrån.

Stora Fackbokpriset

Stora Fackbokpriset delas årligen ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål. Priset tilldelas den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd.

Om författaren:

Lasse Wierup är en av Sveriges mest erfarna och välmeriterade kriminalreportrar som har arbetat på bland annat Sydsvenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, TV4 och Dagens Nyheter. Han är dessutom författare till böcker som succén Svensk maffia – en kartläggning av de kriminella gängen (tillsammans med Matti Larsson) och Helvetet inifrån – femton år i Sveriges största brottsorganisation (tillsammans med Daniel Olsson).

För vidare frågor kontakta:

Peter Luthersson på Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse:
peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se