Bokförlaget Forum, 2018-10-21

Foto: Lina Eidenberg Adamo

Niklas Natt och Dag vinner stort på Bok- och Biblioteksmässan 2018

Det blev ett prisregn över Niklas Natt och Dag på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg när hans dundersuccé 1793 idag vann Crimetime Specsavers Award 2018 för bästa deckardebut. Under gårdagens mässdag utsågs romanen även till Årets Bok och i november tilldelades den Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska debut. Med 165 000 sålda böcker, och rättigheter sålda till 30 länder, har 2018 blivit 1793:s år.

Med motiveringen:

”För en myllrande, stinkande och nervig skildring av 1790-talets Stockholm. Med ett mustigt språk och tidsenlig precision presenteras den allt annat än förutsägbara historien och de djupt komplexa karaktärerna. Den Sherlock Holmes-inspirerade detektiven Cecil Vinge har själv ett berörande livsöde och befinner sig genom hela historien i närheten av döden. År 1793 var döden vardag, men boken 1793 är allt annat än vardaglig. Niklas Natt och Dags debut imponerar stort på oss i juryn. Vi älskar den fria berättarlustan och respektlösheten gentemot genren som känns självsäkert fri och uppfriskande. Här har vi en debut som inte följer några regler och mallar – men som ändå lyckats nå ut och fullständigt golva både läsare och kritiker.”

tilldelades Niklas Natt och Dag under eftermiddagen Crimetime Specsavers Award 2018 för bästa deckardebut. Den historiska romanen som tar med sig läsaren till ett svunnet Stockholm, där mörkret håller staden i ett järngrepp och döden lurar kring varje gatuhörn, har blivit en sällan skådad succé.

Foto: Niklas Maupoix

– När jag började skriva 1793 var min utgångspunkt att jag förmodligen aldrig skulle bli färdig, blev jag färdig skulle ingen vilja publicera den, och om den blev publicerad skulle ingen vilja läsa den. Till min stora förvåning upplever jag att 1793 har haft änglavakt som bok från första början. En mängd duktiga och begåvade människor har brytt sig om den, kämpat för att den skulle bli verklighet och ansträngt sig långt mer än de hade behövt för att hjälpa den på väg. Jag står i djup tacksamhetsskuld till dem alla, säger Niklas Natt och Dag.

Gårdagens pris till Årets Bok och Svenska Deckarakademins tidigare utnämning av 1793 till årets bästa svenska debut gör Niklas Natt och Dags roman till en av de senaste årens mest prisbelönta debuter.

– Jag kan faktiskt inte komma ihåg om det någonsin skett tidigare att en svensk romandebut fått så här många priser, dessutom har blivit en fantastisk försäljningsframgång. Och jag är beredd att säga att det är helt rättvist. Jag är mycket stolt och glad för Niklas skull, säger Adam Dahlin, förlagschef på Bokförlaget Forum.

Läs mer om 1793.

Tidigare priser och motiveringar:

Årets Bok 2018:

”Mustig deckargåta från ett svunnet Stockholm – briljant berättad!”

Hösten 1793 hittas ett stympat lik i sjön Fatburen på Södermalm. Poliskammarens Cecil Winge och stadsvakten Cardell tar sig an fallet. Men tiden är knapp, Winges hälsa är bräcklig och den kallaste vintern i mannaminne närmar sig. Karaktärerna, miljöbeskrivningarna och språket samspelar perfekt!

Tidigare vinnare är Glöm mig av Alexander Schulman (2017) och Det är något som inte stämmer av Martina Haag (2016).

Svenska Deckarakademin pris till bästa svenska debut:

En välgestaltad historisk mordgåta med såväl råhet som värme och medmänsklighet. Bland tidigare vinnare hittas Håkan Nesser, Liza Marklund och Åsa Larsson.

För mer information, intervjuförfrågningar och recensionsexemplar, kontakta:

Sissel Hedqvist, 0765 26 10 82
Sissel.hedqvist@bonnierforlagen.se