Bokförlaget Forum, 2019-08-22

Tina Frennstedt nomineras till Crimetime Awards 2019

Tina Frennstedts Cold Case: Försvunnen är en av de nominerade titlarna till Årets deckardebut och Crimetime Awards 2019.

Prismottagarna tillkännages på bokmässan i Göteborg den 28 september. I år delas priset ut i fyra kategorier: Crimetime Award Årets deckardebut, Crimetime Award Årets barndeckare, Crimetime Award Årets hederspris samt Crimetime BookBeat Award Årets deckarförfattare.

Priset instiftades 2015 med syftet att sprida kriminallitteraturens kraft. Förutom berättelsens fängslande kraft bedömer juryn hur författaren har lyckats hitta sin publik och ser gärna att boken tillför något nytt till spänningsgenren. Boken ska ha utkommit mellan augusti 2018 – augusti 2019. Vinnaren utses av en jury. Dessutom väger resultatet av läsarnas röster lika tungt som en juryröst.

Coldcase. Försvunnen

Cold Case: Försvunnen vävs två historier från verkligheten ihop till en romanintrig: händelserna kring 19-åriga Annikas försvinnande i boken  är fritt baserade på det som skedde 1992 när Helena Andersson försvann efter en utekväll. Fallet är fortfarande ouppklarat och vad som verkligen hände Helena får vi kanske aldrig veta.

Miljön är Malmö och Österlen

Helena försvann i Mariestad och Tina Frennstedt är bosatt i Stockholm, men valet att förlägga handlingen i böckerna till Malmö och Österlen var enkelt.

– Skåne är den del av Sverige som jag känner mig mest hemma i och där jag trivs bäst, säger hon. Sedan handlade det också om hänsyn till Helenas anhöriga.

Kriminalinspektör Tess Hjalmarsson leder utredningen

Morgonen efter att den våldsamma orkanen Rut dragit in över Skåne hittas en kvinna mördad utanför en badhytt i Höllviken. Snart sker ännu en attack och tillvägagångssättet pekar mot en dansk våldtäktsman och mördare – Valbymannen – som  härjade i Köpenhamn några år tidigare.

Bland Malmöborna växer oron och kriminalinspektör Tess Hjalmarsson, chef för Skånes Cold Case-grupp, tvingas in i jakten tillsammans med sin frispråkiga sidekick Marie Erling. Till en början är polisens arbete utan resultat men när gärningsmannen lämnar ett spår efter sig hittar man en koppling till ett ouppklarat fall som Tess länge velat lösa.