Skuggor på vattnet

och elva andra berättelser
Författare: Peter Robinson

Utgivningsdag: 2011-06-01
Recensionsdag: 2011-06-16

Mediakontakt: Annelie Eldh

Överkommissarie Banks lyckas slita sig loss från sitt arbete några dagar för att åka och hälsa på sina gamla föräldrar, som ska fira guldbröllop på ett lagom storstilat sätt.Helt plötsligt står Banks inför en hel vägg av minnen, framför allt från tonåren. Det är filmer, böcker och låtar i massor. Och en stor och härligt omogen förälskelse.När Banks på nytt stöter på namnet på flickans mamma ramlar alla minnena över honom på en och samma gång. När han tänker på den kärlek han upplevde blir det till och med uthärdligt att träffa sin odräglige och äckligt framgångsrike bror. Det är bara det att flickans mamma nyligen har dött.Inte ens när Banks närmar sig barndomens land slipper han ifrån döden som följeslagare. Inte heller slipper han helt ifrån obehagliga och mer eller mindre kriminella typer. Inte ens när hans föräldrar så sakteliga gör sig redo för att fira.Peter Robinson är i Sverige mest känd som romanförfattare men har också skrivit åtskilliga noveller.Här presenteras ett urval på 12 längre och kortare berättelser i mästarklass, och i fyra av dem återser vi den ständigt problemtyngde och hårt arbetande överkommissarie Banks.

"Skuggor på vattnet rymmer en skatt av läsarpärlor. I tolv noveller bjuds man på brott i alla tänkbara former, av lysande intriger och vid i alla fall ett tillfälle även inslag av skräck och övernaturligt. De är förlagda i vitt skilda miljöer och epoker och behöver inte läsas i någon bestämd ordning, utan det är bara att välja och vraka bland dessa pärlor till noveller" Borlänge Tidning

"Boken bjuder alla på den väl avvägda balansen mellan skildringen av polisarbetets alla detaljer och Banks egen privata värld, som vi vant oss vid i Robinsons både ömsinta och brutala verklighetsdemaskeringar. Flertalet av novellerna är små pärlor av briljant utformade, laddade, överraskningsrika berättelser från vardagens kriminella sammanhang. I längre såväl som kortare format är författarens prosa en njutningsrik läsning med sin språkliga elegans och bitvis också påtagligt humoristiska framtoning. Denna samlingsvolym utgör ett fint komplement till författarens romaner om Banks och bereder en hängiven läsekrets stor glädje." BTJ

"Boken med bästa formatet... Gå och känn på Peter Robinsons Skuggor på vattnet från bokförlaget Minotaur i närmaste bokhandel, den är alldeles underbar att hålla i handen, som ett gosedjur. Den optimala goseboken, man får lust att bita i den." Dagens Nyheter

”Den här boken är ett måste för alla som uppskattar skickligt berättade historier.”
Globe and Mail

Recensionsdag: 2011-06-16 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Jan Malmsjö Originalutgåvans titel: The Price of Love Originalutgåvans utgivningsår: 2009 Formgivare: Reklambyrå AB Imperiet Thema-kod: Deckare Antal sidor: 442 Mått: 147 x 215 x 34 mm Vikt: 548 g Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789185419562 (2011-06-01); Pocket, 9789175030890 (2012-07-13)

Skuggor på vattnet

och elva andra berättelser
Författare: Peter Robinson