Bert Karlsson

Oraklet i Skara Daniel Levin
Köp boken

Utgivningsdag: 2004-01-20
Recensionsdag: 2004-01-20

Mediakontakt: Annelie Eldh

Varför är det så fult att tänka kommersiellt? Varför får man inte ge folk vad de vill ha? Se på tv:s kulturprogram, med omätbara tittarsiffror. Hur länge skall de få hålla på att visa sådant som ingen vill ha för skattepengar? Någon måste väl en gång för alla ta tag i dessa problem.
Bert Karlsson, Skara

Bert Karlsson – älskad och hatad. En smart affärsman med ett finger med i alla spel, eller en gapig populist som borde veta sin plats men vägrar att göra det? Uppfattningarna går i sär men alla har en åsikt. Han är vår tids antihjälte, men hjälte icke desto mindre, vars framgång spunnits kring hans egen plånbok och person. Vi har närgånget fått följa hans åsikter, succéer och vedermödor på löpsedlar, i tv, skvallerpress och debattsidor i över trettio års tid och skapat bilden av honom som "en vanlig kille", "mannen av folket" eller "han som vågar säga det alla tycker". Han är som vi. Paradoxalt nog har han blivit denna vanlighetens apostel genom att vara exakt det motsatta. Och det är däri hans tjuskraft blir så stor. Bert Karlsson är en pysventil för en undertryckt individualism genom att vara så vanlig att ordet vanlig inte räcker till, genom att kämpa för kämpandets skull, för tävlingen framför pengarna, symboliserar han kanske möjligheten att lyckas och nå sina drömmars mål.     Det finns en röd tråd som löper genom allt som Bert Karlsson har företagit sig: det offentliga Sverige har alltid rynkat på näsan. Trots det har allt han sysslat med fungerat, ofta till och med bättre än det som har varit godkänt eller inne. På 70-talet sålde Vikingarna fler album än alla proggband tillsammans; försäljningsmässigt tillhörde 80-talet Carola och Herreys, inte Imperiet; Sommarland blev snabbt en av Sveriges mest smutskastade – men välbesökta – turistanläggningar. Säg den som tog ny demokrati på allvar innan de tog 25 riksdagsmandat. Och nu har Bert blivit en folkkär tv-farbror som fostrar den svenska ungdomen genom Fame factory. Daniel Levin klär av begreppet folklighet och tecknar ett lysande porträtt av Bert Karlsson. Insiktsfullt, skarpt och välskrivet skildrar han vår samtidshistoria genom Berts karriär. Han fångar entreprenören Berts lätta piruetter genom musik-, turist- och nöjesbranschen, genom företagandet och politiken, men också buffeln, populisten, falskspelaren Bert Karlsons snubblande snedsteg, och vägen tillbaka från kylan in i svenska folkets hjärtan som den folklige, hygglige, tokrolige Bertan. Bert Karlsson – Oraklet i Skara är en biografi som precis som föremålet själv ömsom roar, skakar om, förvånar – och som alltid är lika obehagligt intressant.

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2004-01-20 Genre: Biografier Formgivare: Anders Timrén Thema-kod: Biografier Antal sidor: 263 Mått: 162 x 235 x 23 mm Vikt: 627 g Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789175885216 (2004-01-20)

Bert Karlsson

Oraklet i Skara Daniel Levin
Köp boken

Utgivningsdag: 2004-01-20
Recensionsdag: 2004-01-20

Mediakontakt: Annelie Eldh

Varför är det så fult att tänka kommersiellt? Varför får man inte ge folk vad de vill ha? Se på tv:s kulturprogram, med omätbara tittarsiffror. Hur länge skall de få hålla på att visa sådant som ingen vill ha för skattepengar? Någon måste väl en gång för alla ta tag i dessa problem.
Bert Karlsson, Skara

Bert Karlsson – älskad och hatad. En smart affärsman med ett finger med i alla spel, eller en gapig populist som borde veta sin plats men vägrar att göra det? Uppfattningarna går i sär men alla har en åsikt. Han är vår tids antihjälte, men hjälte icke desto mindre, vars framgång spunnits kring hans egen plånbok och person. Vi har närgånget fått följa hans åsikter, succéer och vedermödor på löpsedlar, i tv, skvallerpress och debattsidor i över trettio års tid och skapat bilden av honom som "en vanlig kille", "mannen av folket" eller "han som vågar säga det alla tycker". Han är som vi. Paradoxalt nog har han blivit denna vanlighetens apostel genom att vara exakt det motsatta. Och det är däri hans tjuskraft blir så stor. Bert Karlsson är en pysventil för en undertryckt individualism genom att vara så vanlig att ordet vanlig inte räcker till, genom att kämpa för kämpandets skull, för tävlingen framför pengarna, symboliserar han kanske möjligheten att lyckas och nå sina drömmars mål.     Det finns en röd tråd som löper genom allt som Bert Karlsson har företagit sig: det offentliga Sverige har alltid rynkat på näsan. Trots det har allt han sysslat med fungerat, ofta till och med bättre än det som har varit godkänt eller inne. På 70-talet sålde Vikingarna fler album än alla proggband tillsammans; försäljningsmässigt tillhörde 80-talet Carola och Herreys, inte Imperiet; Sommarland blev snabbt en av Sveriges mest smutskastade – men välbesökta – turistanläggningar. Säg den som tog ny demokrati på allvar innan de tog 25 riksdagsmandat. Och nu har Bert blivit en folkkär tv-farbror som fostrar den svenska ungdomen genom Fame factory. Daniel Levin klär av begreppet folklighet och tecknar ett lysande porträtt av Bert Karlsson. Insiktsfullt, skarpt och välskrivet skildrar han vår samtidshistoria genom Berts karriär. Han fångar entreprenören Berts lätta piruetter genom musik-, turist- och nöjesbranschen, genom företagandet och politiken, men också buffeln, populisten, falskspelaren Bert Karlsons snubblande snedsteg, och vägen tillbaka från kylan in i svenska folkets hjärtan som den folklige, hygglige, tokrolige Bertan. Bert Karlsson – Oraklet i Skara är en biografi som precis som föremålet själv ömsom roar, skakar om, förvånar – och som alltid är lika obehagligt intressant.

Ladda ner omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2004-01-20 Genre: Biografier Formgivare: Anders Timrén Thema-kod: Biografier Antal sidor: 263 Mått: 162 x 235 x 23 mm Vikt: 627 g Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789175885216 (2004-01-20)

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare