Daniel Levin

Daniel Levin, född 1973, är frilansande journalist och bosatt i Göteborg. Han har skrivit för bland andra Göteborgs-Posten, Dagens Nyheter och Musiker Magasinet. Efter flera år som professionell musiker har han god inblick i den svenska musikbranschen. Bert Karlsson – Oraklet i Skara är hans första bok. Författaren om boken: Varför skriva en bok om Bert Karlsson? Meningen rymmer egentligen två frågor. Varför skriva en bok? Och, varför om Bert Karlsson? Typiskt nog har de båda frågorna samma svar – jag ville berätta en bra historia. Att säga att jag alltid varit fascinerad av Bert Karlsson är om inte en lögn, så i alla fall en överdrift. Däremot har han så länge jag kan minnas varit närvarande; en person jag tvingats att förhålla mig till. Först som den smått mytiske gestalten Skara-Bert. Han som på cykel svischade förbi på Sommarlands grusvägar när jag var där med min familj premiärsommaren 1984. Jag minns att det varje gång hördes ett litet sus: där är han, Skara-Bert. Han var definitivt en av attraktionerna. Senare – under de år jag arbetade med musik, och han övergått till att rätt och slätt kallas Bert – fanns han där som en del av branschen. Ömsom bespottad, ömsom respekterad – men alltid närvarande. Ny demokrati gjorde honom till en svensk angelägenhet, oavsett om man röstade på honom eller ej. Hösten 2002. Jag skulle fylla 30 och var föräldraledig för första gången. Det var kul, men efter ett par månader kände jag att hjärnan krävde en utmaning som matchade den som kroppen utsattes för. I samma veva hade Fame Factory, Bert Karlssons och TV3:s musikdokusåpa, börjat sändas. Bert Karlsson var överallt. Jag hade haft idén i huvudet i ett par år. Det som hade väckt min nyfikenhet var den transformation han genomgått: från bonnig dansbandskung, EPA-Stikkan, via utskälld, och i många läger föraktad, högerpopulist med ny demokrati till dagens folklige och respekterade affärsman och sanningssägare. Jag började titta igenom gamla klipp och ju mer jag läste, desto större blev min fascination över den resa han gjort: historien om landsortgrabben från enkla förhållanden som av egen kraft och med oortodoxa metoder nått framgång och berömmelse rymde en dramaturgi jag inte kunde motstå. Grundläggande för all god journalistik är att den placerar berättelsen i ett sammanhang; frikopplad reduceras en historia till ingenting, hur god den än må vara. När jag närmade mig Bert Karlsson var det hela tiden med Sverige som fond. Dels för att han alltid har ansträngt sig för att göra sin karriär till en riksangelägenhet, dels på grund av att han som få andra har lyckats kapitalisera sin samtid; från 70-talets stolta välfärdsstat till 90-talets kris-Sverige. Berättelsen om Bert Karlsson är en berättelse om Sverige – men framförallt rymmer den en bra historia.

Utgivning

Daniel Levin Foto: Ola Kjelbye

Daniel Levin

Daniel Levin, född 1973, är frilansande journalist och bosatt i Göteborg. Han har skrivit för bland andra Göteborgs-Posten, Dagens Nyheter och Musiker Magasinet. Efter flera år som professionell musiker har han god inblick i den svenska musikbranschen. Bert Karlsson – Oraklet i Skara är hans första bok. Författaren om boken: Varför skriva en bok om Bert Karlsson? Meningen rymmer egentligen två frågor. Varför skriva en bok? Och, varför om Bert Karlsson? Typiskt nog har de båda frågorna samma svar – jag ville berätta en bra historia. Att säga att jag alltid varit fascinerad av Bert Karlsson är om inte en lögn, så i alla fall en överdrift. Däremot har han så länge jag kan minnas varit närvarande; en person jag tvingats att förhålla mig till. Först som den smått mytiske gestalten Skara-Bert. Han som på cykel svischade förbi på Sommarlands grusvägar när jag var där med min familj premiärsommaren 1984. Jag minns att det varje gång hördes ett litet sus: där är han, Skara-Bert. Han var definitivt en av attraktionerna. Senare – under de år jag arbetade med musik, och han övergått till att rätt och slätt kallas Bert – fanns han där som en del av branschen. Ömsom bespottad, ömsom respekterad – men alltid närvarande. Ny demokrati gjorde honom till en svensk angelägenhet, oavsett om man röstade på honom eller ej. Hösten 2002. Jag skulle fylla 30 och var föräldraledig för första gången. Det var kul, men efter ett par månader kände jag att hjärnan krävde en utmaning som matchade den som kroppen utsattes för. I samma veva hade Fame Factory, Bert Karlssons och TV3:s musikdokusåpa, börjat sändas. Bert Karlsson var överallt. Jag hade haft idén i huvudet i ett par år. Det som hade väckt min nyfikenhet var den transformation han genomgått: från bonnig dansbandskung, EPA-Stikkan, via utskälld, och i många läger föraktad, högerpopulist med ny demokrati till dagens folklige och respekterade affärsman och sanningssägare. Jag började titta igenom gamla klipp och ju mer jag läste, desto större blev min fascination över den resa han gjort: historien om landsortgrabben från enkla förhållanden som av egen kraft och med oortodoxa metoder nått framgång och berömmelse rymde en dramaturgi jag inte kunde motstå. Grundläggande för all god journalistik är att den placerar berättelsen i ett sammanhang; frikopplad reduceras en historia till ingenting, hur god den än må vara. När jag närmade mig Bert Karlsson var det hela tiden med Sverige som fond. Dels för att han alltid har ansträngt sig för att göra sin karriär till en riksangelägenhet, dels på grund av att han som få andra har lyckats kapitalisera sin samtid; från 70-talets stolta välfärdsstat till 90-talets kris-Sverige. Berättelsen om Bert Karlsson är en berättelse om Sverige – men framförallt rymmer den en bra historia.

Utgivning

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare