Tidens larm

Julian Barnes
Köp boken

Utgivningsdag: 2017-10-04
Recensionsdag: 2017-10-18

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

En man i trettioårsåldern väntar med väskan packad i trapphuset till sin lägenhet. Det är en natt i maj 1937. Mannen är Dmitrij Sjostakovitj, den store kompositören, och han väntar på att bli bortförd till Stora huset, maktens högkvarter i Leningrad. Han vet att mycket få återvänder därifrån.Sjostakovitj (1906–1975) levde hela sitt liv i Sovjetunionen och fick uppleva såväl Lenins och Stalins envälde som Chrusjtjovs så kallade töväder. I romanen Tidens larm tecknas ett på samma gång ömsint och oförsonligt porträtt av en människa som i sin kamp för överlevnad och konstnärlig integritet tvingas utstå en surrealistisk tillvaro.Han pressas till att offentligt fördöma förebilden Stravinskij. Hans ”formalistiska” musik förbjuds att spelas i hemlandet, och när den långt senare tillåts igen får han höra att något förbud aldrig har existerat. Ena dagen uppburen och hyllad av Partiet, nästa dag en persona non grata som fruktar för sitt och sina närmastes liv. Frågan är vad som är att föredra.Julian Barnes har skrivit en storslagen roman i det lilla formatet, en poetisk och drabbande berättelse om konstnärens tröstlösa situation under diktaturens nyckfulla förtryck.

”Barnes har åstadkommit ett mästerverk, han visar hur smidig och ekonomisk romankonsten kan vara när han med sina skarpskurna, korthuggna satser tråcklar sig ut ur och in i Sjostakovitjs medvetande.”

Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet

”Barnes har åstadkommit ett mästerverk, han visar hur smidig och ekonomisk romankonsten kan vara när han med sina skarpskurna, korthuggna satser tråcklar sig ut ur och in i Sjostakovitjs medvetande.”

Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet

”En mästerlig och djupt underhållande liten roman som ... inkapslar hela det tidlösa dilemmat med att leva och skapa på ett anständigt sätt under en oanständig regim.”

Dagens Nyheter

”I likhet med alla stora romaner – och tro inget annat, det här är en stor roman, Barnes mästerverk – framkallar här små och intima detaljer de stora frågorna: om maktens påverkan på konsten, om modets och motståndskraftens gränser … I en tunn bok lyckas Barnes skildra vidden av ett helt liv. … Det här är en djupt berörande roman, ett förtätat mästerverk som utforskar en mans livslånga samvetskamp och kamp för konsten, mot diktaturens outhärdliga påtryckningar.”
The Observer

”Julian Barnes skriver fram ett flerstämmigt porträtt av tonsättaren som älskade Ryssland och gjorde allt för att hålla sin familj vid liv, och framför allt, för att kunna fortsätta komponera. … Det är riskabelt att spekulera om de döda. Men i Julian Barnes sällskap känns det som att vi var där. Hos Sjostakovitj. Vi känner lukten av rädsla. Vid hissen, i maj 1937, i väntan på dem som aldrig kom.”
Kulturnytt, Sveriges Radio

Tidens larm är en essäistisk roman om de stora frågorna, om döden, kärleken, konsten, sanningen och makten. På köpet får man en levande konstnär, djärv i sina tankar men samvetsöm och ångestriden i ett samhälle som var fasansfullt.”
Hallandsposten

”Skönlitterära författare är sällan bäst när de filosoferar. Det måste de inte heller vara, huvudsaken är att gestaltningen fungerar, men Julian Barnes behärskar konsten att berätta också med intellektet. Det är en balanserad bok, med frågeställningar som är mer aktuella i vår tid än vad ytan först kanske ger sken av.”

Göteborgs-Posten

”En precis roman om mänsklighet i all sin anskrämliga nakenhet. Och den behandlar tankar vi alla har om vår egen otillräcklighet, men som tydliggörs med kirurgiskt klarsynt ambivalens under de extrema förhållanden Barnes har valt att placera dem i.”
Andres Lokko, Svenska dagbladet

”Lysande … Den här elegant komponerade fiktiva meditationen, fylld av intelligens och litterär finess, erbjuder en nyanserad inblick i ett musikaliskt genis kollisioner och samförstånd med makten.”
Sunday Times

”En vidunderlig meditation över kalla kriget-eran och i synnerhet den samvetskamp som upptar en man som lever under tyranni.”
Irish Examiner

”Ett enastående porträtt av en konstnärs strävan efter att behålla sin själ.”
Spectator

”En förtätat skriven och mästerligt berättad historia.”
Esquire

”Det här är en tunn roman om stora frågor: konst, rädsla, makt … om historiens farsartade och tragiska upprepningar … Strålande.”
Daily Mail

”En serie av fina insikter i huvudet på en lysande konstnär … Barnes har en säkerhet i ton och känsla som få författare kan matcha.”
Independent on Sunday

”En övertygande roman om konst och makt, mod och feghet samt om ödets nyckfullhet … Barnes skildrar på ett lysande sätt kompositörens konfliktfyllda sinnesstämning.”
Tatler

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2017-10-18 Genre: Romaner Översättare: Mats Hörmark Originalutgåvans titel: The Noise of Time Omslagsformgivare: Jojo Form AB Ämnesord: musik, förtryck, diktaturer, klassisk musik Platser: Leningrad, Sovjetunionen, Sankt Petersburg Tidsperioder: 1930-talet, 1940-talet, 1950-talet, 1960-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789137148076 (2017-10-04); E-bok, epub2, 9789137148083 (2017-10-04); Pocket, 9789175038650 (2018-10-16)

Fler böcker av författaren

Tidens larm

Julian Barnes
Köp boken

Utgivningsdag: 2017-10-04
Recensionsdag: 2017-10-18

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

En man i trettioårsåldern väntar med väskan packad i trapphuset till sin lägenhet. Det är en natt i maj 1937. Mannen är Dmitrij Sjostakovitj, den store kompositören, och han väntar på att bli bortförd till Stora huset, maktens högkvarter i Leningrad. Han vet att mycket få återvänder därifrån.Sjostakovitj (1906–1975) levde hela sitt liv i Sovjetunionen och fick uppleva såväl Lenins och Stalins envälde som Chrusjtjovs så kallade töväder. I romanen Tidens larm tecknas ett på samma gång ömsint och oförsonligt porträtt av en människa som i sin kamp för överlevnad och konstnärlig integritet tvingas utstå en surrealistisk tillvaro.Han pressas till att offentligt fördöma förebilden Stravinskij. Hans ”formalistiska” musik förbjuds att spelas i hemlandet, och när den långt senare tillåts igen får han höra att något förbud aldrig har existerat. Ena dagen uppburen och hyllad av Partiet, nästa dag en persona non grata som fruktar för sitt och sina närmastes liv. Frågan är vad som är att föredra.Julian Barnes har skrivit en storslagen roman i det lilla formatet, en poetisk och drabbande berättelse om konstnärens tröstlösa situation under diktaturens nyckfulla förtryck.

”Barnes har åstadkommit ett mästerverk, han visar hur smidig och ekonomisk romankonsten kan vara när han med sina skarpskurna, korthuggna satser tråcklar sig ut ur och in i Sjostakovitjs medvetande.”

Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet

”Barnes har åstadkommit ett mästerverk, han visar hur smidig och ekonomisk romankonsten kan vara när han med sina skarpskurna, korthuggna satser tråcklar sig ut ur och in i Sjostakovitjs medvetande.”

Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet

”En mästerlig och djupt underhållande liten roman som ... inkapslar hela det tidlösa dilemmat med att leva och skapa på ett anständigt sätt under en oanständig regim.”

Dagens Nyheter

”I likhet med alla stora romaner – och tro inget annat, det här är en stor roman, Barnes mästerverk – framkallar här små och intima detaljer de stora frågorna: om maktens påverkan på konsten, om modets och motståndskraftens gränser … I en tunn bok lyckas Barnes skildra vidden av ett helt liv. … Det här är en djupt berörande roman, ett förtätat mästerverk som utforskar en mans livslånga samvetskamp och kamp för konsten, mot diktaturens outhärdliga påtryckningar.”
The Observer

”Julian Barnes skriver fram ett flerstämmigt porträtt av tonsättaren som älskade Ryssland och gjorde allt för att hålla sin familj vid liv, och framför allt, för att kunna fortsätta komponera. … Det är riskabelt att spekulera om de döda. Men i Julian Barnes sällskap känns det som att vi var där. Hos Sjostakovitj. Vi känner lukten av rädsla. Vid hissen, i maj 1937, i väntan på dem som aldrig kom.”
Kulturnytt, Sveriges Radio

Tidens larm är en essäistisk roman om de stora frågorna, om döden, kärleken, konsten, sanningen och makten. På köpet får man en levande konstnär, djärv i sina tankar men samvetsöm och ångestriden i ett samhälle som var fasansfullt.”
Hallandsposten

”Skönlitterära författare är sällan bäst när de filosoferar. Det måste de inte heller vara, huvudsaken är att gestaltningen fungerar, men Julian Barnes behärskar konsten att berätta också med intellektet. Det är en balanserad bok, med frågeställningar som är mer aktuella i vår tid än vad ytan först kanske ger sken av.”

Göteborgs-Posten

”En precis roman om mänsklighet i all sin anskrämliga nakenhet. Och den behandlar tankar vi alla har om vår egen otillräcklighet, men som tydliggörs med kirurgiskt klarsynt ambivalens under de extrema förhållanden Barnes har valt att placera dem i.”
Andres Lokko, Svenska dagbladet

”Lysande … Den här elegant komponerade fiktiva meditationen, fylld av intelligens och litterär finess, erbjuder en nyanserad inblick i ett musikaliskt genis kollisioner och samförstånd med makten.”
Sunday Times

”En vidunderlig meditation över kalla kriget-eran och i synnerhet den samvetskamp som upptar en man som lever under tyranni.”
Irish Examiner

”Ett enastående porträtt av en konstnärs strävan efter att behålla sin själ.”
Spectator

”En förtätat skriven och mästerligt berättad historia.”
Esquire

”Det här är en tunn roman om stora frågor: konst, rädsla, makt … om historiens farsartade och tragiska upprepningar … Strålande.”
Daily Mail

”En serie av fina insikter i huvudet på en lysande konstnär … Barnes har en säkerhet i ton och känsla som få författare kan matcha.”
Independent on Sunday

”En övertygande roman om konst och makt, mod och feghet samt om ödets nyckfullhet … Barnes skildrar på ett lysande sätt kompositörens konfliktfyllda sinnesstämning.”
Tatler

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2017-10-18 Genre: Romaner Översättare: Mats Hörmark Originalutgåvans titel: The Noise of Time Omslagsformgivare: Jojo Form AB Ämnesord: musik, förtryck, diktaturer, klassisk musik Platser: Leningrad, Sovjetunionen, Sankt Petersburg Tidsperioder: 1930-talet, 1940-talet, 1950-talet, 1960-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789137148076 (2017-10-04); E-bok, epub2, 9789137148083 (2017-10-04); Pocket, 9789175038650 (2018-10-16)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare