Bokförlaget Forum, 2023-11-30

De nomineras till Adlibrispriset 2023 – kan bli årets böcker

Här är böckerna från Bokförlaget Forum som nomineras till Adlibrispriset 2023 – läsarnas bokpris. Adlibris jury har fattat beslut och nu kan alla bokälskare i Sverige rösta fram sina favoritböcker.

Priset instiftades 2019 för att hylla författarnas förmåga att berika våra liv med sina berättelser. Den bok som fått flest röster inom varje kategori tilldelas sedan Adlibrispriset för angiven kategori. För att bli nominerad i år krävs att boken ska ha givits ut i Sverige under 2023.

Priset delas ut i 9 kategorier: Årets romanÅrets deckareÅrets debut, Årets feelgood, Årets facklitterära bok, Årets ungdomsbok, Årets barnbok 0-6 år, Årets barnbok 6-12 år samt Årets kokbok.

Du kan rösta fram till 14 december.

Årets roman

Ödet och hoppet av Niklas Natt och Dag

En släktsaga om kärlek och svek, krig och uppror, makthunger och girighet som väntat i nära sexhundra år på att få berättas. Ödet och hoppet är den första fristående delen i en svit som bygger på ätten Natt och Dags historia.

Årets deckare

Vilseledaren av Viveca Sten

En vecka i januari tar sex festglada studenter tåget till Åre för att åka skidor. Sedan går allt snett och plötsligt är bara fem kvar i livet. Vilseledaren är fjärde delen i serien Åremorden där Viveca Sten återigen bjuder på intrikata mordgåtor i den jämtländska fjällvärlden. Hon är nominerad till Årets svenska deckarförfattare 2023.

Mirage av Camilla Läckberg och Henrik Fexeus

Det är december i Stockholm och Sveriges justitieminister befinner sig under hot. I samma veva hittas en hög människoben nere i Stockholms tunnelbana, och skelettet visar sig komma från en högt uppsatt finansman. Mirage är sista delen i Läckberg Fexeus pulshöjande spänningstrilogi om det udda utredarparet Vincent och Mina.

Födelsedagen av Sofie Sarenbrant och Carina Bergfeldt

Sången tystnar tvärt när dörren till födelsedagsbarnets rum öppnas. Sängen är tom och fönstret står på glänt. Polisen kallas till huset och en sökinsats påbörjas. Stämningen mellan exfrun, pappan och styvmamman eskalerar. Födelsedagen är driven spänning av ny författarduo.

Årets feelgood

Låt mig berätta allt av Caroline Säfstrand

Ulrica bestämmer sig för att tillbringa två sommarveckor på den idylliska ön Ven, platsen som alltid rört upp så starka känslor hos hennes mamma. Med sig har hon ett gammalt vykort som hon vet kopplar ihop familjen med en mörk historia på ön. Låt mig berätta allt handlar om en brokig skara människor på den natursköna ön mitt emellan Sverige och Danmark.

Årets facklitterära bok

En bra dag att dö av Carina Bergfeldt

En bra dag att dö – Vad 276 avrättningar lärt en fängelsepastor om livet är en reportagebok om livets stora frågor – död och sorg, men också kärlek, försoning och hopp. Här skildrar journalisten Carina Bergfeldt fängelsepastor Jim Brazzils ovanliga historia, ett oförglömligt möte som också fick henne att förstå sig själv och sina egna erfarenheter bättre.