Bokförlaget Forum, 2023-11-14

Vårkatalogen 2024 är här – bläddra och läs om utgivningen

Bläddra och ladda ner katalogen

Vårens böcker

Oktober har övergått i november och barnens läslov är slut för den här gången. Vore det inte för att jag råkar fylla år i november så skulle jag nog hålla med gallupen här på förlaget att november är den tristaste av årets månader. Regnet strilar mot fönstret och snart har alla gula och röda höstlöv blåst av från Sveavägens ensamma träd utanför förlagshuset. Känns det inte som att jag håller på att bli förkyld också? Kanske lite tjock i halsen när jag sväljer. Fryser nog också lite när jag tänker på det. Ganska härligt alltsammans alltså. Novemberhöst.

Förmodligen är det så att kontraster är bland det viktigaste vi har. Utan novembermörket skulle vi inte uppskatta våren så. Då hade vi inte blivit så fånigt glada över att dagarna blir längre och ljusare och att små vårblommor börjar sticka upp i trädgården. Vårböcker hör så klart också till glädjeämnena och våren 2024 kommer Bokförlaget Forum i vanlig ordning att presentera en fullmatad lista av böcker man inte ska missa.

I Irans döttrar av Sara Recabarren får vi läsa en personlig berättelse om hur livet förändrades efter revolutionen i Iran på 70-talet men också om kampen för kvinnors rättigheter under slagorden ”kvinna, liv, frihet” efter Mahsa Aminis död i september 2022. Pascal Engman och Johannes Selåker fortsätter sin serie Skymningsland och i tredje delen Nomaden är det 1996 och rejvmusiken dånar på Docklands och skinnskallarna hänger i Gamla Stan. Christian Unge har skrivit flera böcker tidigare men startar nu en ny serie om polisen Hanna Mansur. I Klubben tar allt sin början då en död, naken man dumpas på Stureplan i Stockholm. I Lång väg hem berättar författaren Mariette Lindstein om sitt eget liv inom scientologikyrkan. Hon har skrivit nio böcker tidigare och sektmentalitet har ofta förekommit men det här är första gången hon berättar om sina erfarenheter efter 25 år inom scientologirörelsen. Christoffer Holst återkommer också med en ny varm och rolig feelgood om vänskap, oväntade äventyr och att det aldrig är för sent att börja om – Himlen är en plats på jorden. Och apropå lycka. I Existensboosten skriver Siri Helle om livets stora frågor som lycka, mörkret och meningen med livet. Hur använder man det vi vet om psykologisk forskning för att stärka sitt existentiella immunförsvar, för att må okej i en värld som blir allt tuffare att hantera?

Foto: Caroline Andersson Renaud

Ja, ja, även en förkylning går över och snart fyller jag år (sa jag det?) och så långt till våren är det inte.

Jesper Monthán, tf förlagschef