Nadim Ghazales självbiografi blir teaterpjäs
Nadim Ghazales självbiografiska berättelse Min väg från flykting till hela Sveriges polis tar nu klivet upp på teaterscenen. Under hösten 2026 får pjäsen premiär på Göteborgs Stadsteater och Borås Stadsteater och därefter väntar turné i hela Västra Götaland.
Min väg från flykting till hela Sveriges polis som är skriven tillsammans med journalisten Sara Nygren utkom 2022. Den skildrar Nadims resa från krigsdrabbade Libanon till Sverige, och vidare till ett yrkesliv präglat av brottsförebyggande arbete och ett starkt samhällsengagemang. I offentligheten har Nadim kommit att kallas ”hela Sveriges polis”.
Om Min väg från flykting till hela Sveriges polis
Nadim Ghazale växte upp i Ulricehamn och har arbetat som polis i Borås. Hans bok och den kommande pjäsen belyser de avgörande möten och erfarenheter som format hans liv – från kulturkrockar och identitetskriser till känslan av att leva i ett mellanförskap, där man i vissa stunder räknas som svensk och i andra bedöms utifrån sitt utseende eller ursprung.
Nadim Ghazale:
– Jag har gjort en vanlig integrationsresa men en underberättad sådan. Min historia är inte bara min – den speglar mycket av det som många kämpar med.
Sagt om boken:
"Nadim Ghazale ger liv, värme och till och med humor åt även det svåraste." SvD
"Med det egna ödet som ett åskådningsexempel lyfts det individuella till en allmän nivå. En drabbande och klargörande bild av invandrares situation i dagens Sverige tecknas ... tveklöst en bok för alla." Borås Tidning
"...texten är enkel att ta till sig, men har samtidigt en poetisk klang som gör att läsningen både flyter fint och griper tag och berör ... Beskrivningen av integration, skillnader mellan bostadsområden, skolrektorns tilltro till Nadims förmåga, fördomsfulla kommentarer från vissa poliskollegor, beundran och respekt för en kvinnlig chef och mentor, bilkrocken som kunde tagit hans liv; allt återges insiktsfullt, intressant och målande." BTJ, betyg 4 av 5
"Nadim Ghazales historia är en berättelse om tillit och tacksamhet, trauman och trygghet." Göteborgs-Posten

/https%3A%2F%2Fwww.bonnierforlagen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F4%2F2023%2F02%2FForum-logo-ny-vit.png)