Pojksoldaten

Författare: Robert Rigby, Andy McNab

Utgivningsdag: 2006-04-05
Recensionsdag: 2006-04-05

Den sjuttonårige Danny Watts vet vad han vill bli – soldat. Vid de hårda antagningsproven till officersutbildningen går det till en början bra för Danny. Han ser ut att få en chans att förverkliga sina ambitioner. Men så faller allt platt – just som han tror sig ha klarat alla prov får han reda på att armén inte vill ha honom. Orsaken? Hans farfar Fergus Watts var förrädare.     Danny är förkrossad. Allt han strävat efter har blivit till intet på grund av en gammal gubbe som han knappt själv har träffat. På internet lyckas han ta reda på att hans farfar varit medlem i specialkommandot SAS och i MI6, Firman. Under ett uppdrag i Colombia ska han ha bytt sida och samarbetat med knarkkartellerna.     Danny bestämmer sig för att spåra upp Fergus och ställa honom till svars. Med hjälp av sin bästa vän, den datakunniga Elena, lyckas han hitta sin farfar. Vad Danny inte vet är att en topphemlig grupp från MI6 håller ögonen på honom och följer varje steg han tar. Denna grupp är direkt underställd chefen för Firman, George Finchman.     Då Danny konfronterar sin farfar med anklagelserna berättar denne för honom att det inte alls var han som var förrädaren, utan ledaren för operationen. Denne är numera chef för Firman – Finchman. Fergus har inte flytt undan rättvisan, utan för sitt liv, och nu inser han att om hans sjuttonåriga barnbarn lyckats spåra upp honom så har Finchman med allra största sannolikhet också gjort det.     För Danny och Fergus blir detta början på en desperat flykt för deras liv. Den enda de kan lita på är Dannys vän Elena. Hon blir deras kontakt med omvärlden, medan de gömmer sig och försöker komma på ett sätt att upprätta Fergus ära och ställa den verkliga brottslingen till svars. Ska de lyckas innan Finchmans dödspatrull spårar upp dem?     Pojksoldaten är en spännande och actionfylld thriller av Andy McNab som själv varit verksam som soldat i SAS. Han har tidigare bland annat skrivit om sina upplevelser i Bravo Två-Noll. Som författare till böckerna om SAS-soldaten Nick Stone har han också gjort sig ett namn som författare av hårdkokt spänningslitteratur. Medförfattaren Robert Rigby har varit journalist och musiker innan han började skriva för radio, tv och teater.

Recensionsdag: 2006-04-05 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Per Olaisen Originalutgåvans titel: Boy Soldier Originalutgåvans utgivningsår: 2005 Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Deckare Antal sidor: 205 Mått: 165 x 235 x 21 mm Vikt: 429 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137128009 (2006-04-05)

Pojksoldaten

Författare: Robert Rigby, Andy McNab

Utgivningsdag: 2006-04-05