Död och begraven

Författare: Stephen Booth

Utgivningsdag: 2012-09-14
Recensionsdag: 2012-09-28

Så nära döden har kriminalinspektör Ben Cooper aldrig tidigare varit som i den nya, tolfte boken om honom och kollegan Diane Fry. Krypande spänning, smart intrig och trovärdiga karaktärer – Död och begraven är en kriminalgåta av bästa engelska snitt, med Peak Districts dramatiska landskap och idylliska byar som fantasieggande inramning.Fruktansvärda bränder härjar i det natursköna hedlandskapet. Hundratals brandmän och skogvaktare kämpar för att hindra lågorna att nå fram till det avlägsna värdshuset som en gång var ett berömt utflyktsmål men nu står övergivet och igenbommat.Ben Cooper och de andra poliserna i Edendale söker desperat svaret på frågan vem eller vad som ligger bakom de slumpartade bränder som förstört stora hedområden. Då görs mystiska fynd bland de förkolnade rester som elden lämnat efter sig. Det hela tycks vara ett ärende för arkeologer, tills man hittar något fruktansvärt som är av betydligt modernare datum.Diane Fry kallas till sin forna arbetsplats för att återuppta utredningen av de två turister som försvann i snöstormen kring jul. Hennes gamla parhäst Ben Cooper har fullt upp på sitt håll med både påtvingade förändringar i polisorganisationen och krångel i privatlivet. Bränderna väcker dessutom liv i en händelse i hans förflutna som får en ny, högst oroande innebörd. Vissa drar sig inte för att göra vad som helst för att han inte ska minnas.

"Skildringen är präglad av Booths starka känsla för denna del av England och hans fina förmåga att fånga stämningar hos både människor och natur där." Dagens Arbete

"En välskrivande författare och en väldigt spännande bok. En bok som jag skulle föreslagit till Deckarakademins pris i stort sett varje år jag varit med i juryn utom -2012!" Strömstads Tidning

"Som vanligt mäter långsamma lokalpolisen Ben Cooper sitt intuitiva arbete mot specialisten Diane Frys snabba intellekt. Brittisk landsbygd i en ny tid."Dagens Nyheter

"Jag har alltid velat ta tag i Ben Cooper och skaka honom hårt, men efter att ha läst den nya romanen, "Död och begraven", vet jag inte längre om jag vågar...Mordgåtan är i vanlig ordning omsorgsfullt paketerad men det är, som alltid, karaktärernas liv som är mest intressant. Och precis som brukligt lämnar Stephen Booth läsaren i sticket i slutet, jag kommer på mig själv med att bräcka upp insidan av den bakre pärmen för att få veta mer. " Hallands Nyheter

"Booths senaste är ett måste för den deckarfrälsta: en alldeles lagom blandning av driven handling, genomtänkta personporträtt, ond bråd död och förvecklingar." BTJ

Recensionsdag: 2012-09-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Carla Wiberg Originalutgåvans titel: Dead and buried Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Fredrik Stjernfeldt Serie: Cooper & Fry Thema-kod: Deckare Antal sidor: 352 Mått: 144 x 215 x 29 mm Vikt: 482 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789185419753 (2012-09-14); Pocket, 9789175032511 (2013-10-16)

Boken ingår i serien Cooper & Fry

Död och begraven

Författare: Stephen Booth