Redan död

Författare: Stephen Booth

Utgivningsdag: 2013-11-15
Recensionsdag: 2013-11-29

Redan död av Stephen Booth är en psykologiskt spännande kriminalgåta, som utspelar sig i det dramatiska landskapet Peak District. Där samsas bedrägerier och hot med ond bråd död. Och för de redan deckarfrälsta väntar ett kärt återseende med lokalpoliserna Ben Cooper och Diane Fry.Ett envist regnoväder har lamslagit avkroken Edendale. I ett vattendrag som löper genom ett skogsparti hittas en död man. Han är naken och kläderna ligger prydligt hopvikta. Inte fyrtio år fyllda, ungkarl och plikttrogen tjänsteman på traktens försäkringsbolag.Karriärsugna Diane Fry får i uppdrag att leda utredningen. Kollegan Ben Cooper är sjukskriven på obestämd tid. Han har nyligen förlorat sin fru i en mordbrand, men sorgearbetet har han skjutit på framtiden. Han är fast besluten att leta rätt på och sätta dit alla som kan ha varit inblandade i branden. Det blir en mycket riskabel jakt där såväl Coopers karriär som förnuft står på spel.

”Annars är vägen dit underhållande med kriminalinspektör Diane Fry på sitt vanliga ilskna humör, skarpsynta porträtt av inbilska manliga pösmunkar och en övertygande skildring av ett England dränkt i regn och översvämningar. En av höstens bästa deckare.” Aftonbladet

”Stephen Booth på topphumör, med snudd på genial intrig och torr ironi i var och varannan mening. Skräckfilmsinledning med två dumskallar som kört i diket på en avlägsen väg och möter en otäck man. Ben Cooper är på gränsen till något riktigt hemskt och Diane Fry försöker utreda ett förbryllande mord.” Dagens Nyheter

”Stephen Booths senaste roman om Cooper och Fry, "Redan död", är en regnvåt och dyster historia, i vanlig ordning skickligt skriven och intressant. Och precis som brukligt när det gäller Booth låter han inte slutet av romanen bli den försoning och ljusning man så innerligt hoppas på. Det är personskildringen och miljöerna som är den stora behållningen i Booths romaner. Men även det faktum att intrigerna är både mänskliga och vardagliga: här handlar det inte om utstuderade mord utförda av blodtörstiga psykopater utan mer om olyckliga omständigheter, gör böckerna mer läsvärda än det mesta i genren.” Hallands Nyheter

”Det är den sammanlagda världsbilden som gör Booth så läsvärd, hans torroligt buttra attityd till nutidens idéer. Här är han dessutom ovanligt elegant formulerad (vilket förmodligen en av mina favoritöversättare, Carla Wiberg, bidrar starkt till). Intrigen innehåller flera genuint överraskande vändningar, som får mig att gå och klucka förnöjt länge efteråt och vilja prata om den med nån som också har läst boken. Upplösningen var genial.” Dagens Nyheter

”I Redan död får Booth ihop en häftig intrig. Och den passar bra att läsa denna grå¬daskiga vinter. Över bergiga Peak District väller regnet ner. I ett översvämmat vattendrag hittas en man död, och ut¬redningen drar igång.” Borlänge Tidning

”Redan efter ett kapitel eller två känner man sig som läsare både blöt och nedkyld. Ändå är man omedelbart fast i intrigen. Efter en magnifikt obehaglig öppningspassage i bästa skräckfilmsstil lugnar tempot ned sig, men lurar hela tiden under ytan. Trots att Booth nu är inne på bok nummer tretton i serien är Cooper & Fry i mina ögon några av de allra bästa parhästarna i genren idag.” Östgöta Correspondenten

"Booth växlar skickligt mellan Coopers mörka och grumliga värld och polisstationens vardagsproblem som den kallhamrade men för det mesta klartänkta Fry försöker lösa. Och hela tiden syndaflodsregnar det över åsar, blöta får, kalkbrott och klippstup. Booth är i god form." BTJ

​"Redan död är en regnvåt och dyster historia, i vanlig ordning skickligt skriven och intressant...mer läsvärda än det mesta i genren." Hallandsposten

"Stephen Booths kriminalroman Redan död är både spännande och välskriven med en riktigt oförutsägbar upplösning." Allers

"Redan död är en regnvåt och dyster historia, i vanlig ordning skickligt skriven och intressant...mer läsvärda än det mesta i genren." Hallandsposten

Recensionsdag: 2013-11-29 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Carla Wiberg Originalutgåvans titel: Already dead Originalutgåvans utgivningsår: 2013 Serie: Cooper & Fry Thema-kod: Deckare Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789185419913 (2013-11-15); E-bok, epub2, 9789185419920 (2013-11-15); Pocket, 9789175034652 (2015-08-13)

Boken ingår i serien Cooper & Fry

Redan död

Författare: Stephen Booth