Bokförlaget Forum, 2020-08-22

Där kräftorna sjunger har sålt i över 100 000 exemplar

Den låg på New York Times bästsäljarlista i över ett år, var den bok som sålde mest i USA 2019 och har blivit en fenomentitel världen över. Delia Owens internationella bästsäljare gör nu även succé i Sverige.

Där kräftorna sjunger har i samtliga format sålt i över 100 000 exemplar sedan den kom ut i slutet av april. Där kräftorna sjunger är en berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris.

"Kya är som alla små flickor och samtidigt en på miljonen. Kya är oss alla – hon representerar det vi kan vara när vi måste."

Nominerad till Årets bok

Där kräftorna sjunger är nominerad till Årets bok. Juryn, som består av Bonniers Bokklubbars fem litteraturredaktörer nominerar varje år 12 st titlar utifrån ett antal uppsatta kriterier. Tidigare prismottagare är bla Stina Jackson, Natt och Dag och Alex Schulman.

Historien bakom framgången

Där kräftorna sjunger blev en ”snackis” i USA och hittade sina läsare genom rekommendationer och boktips – bland annat av Reese Witherspoons bokklubb Hello Sunshine som utsåg den till månadens bok. Det finns indikationer att Reese Witherspoons produktionsbolag kommer att filmatisera boken.

"Att skriva en roman är för mig som att rida ut genom grinden och upp bland bergen. Man bara ger sig iväg utan att riktigt veta var man kommer att hamna."

Foto: Dawn Marie Tucker

Delia Owens är zoologen och forskaren som skrev förra årets mest sålda bok i USA. Hon har blivit publicerad i flera vetenskapsmagasin och varit medförfattare till tre internationellt framgångsrika fackböcker. Delia Owens har under stora delar av sin karriär ägnat sig åt att studera hyenor, lejon och elefanter i södra Afrika. Och trots att berättelsen är fiktion berättar Owens i New York Times att hon utgått från sina egna erfarenheter.

"När jag observerade lejon, bruna hyenor och elefanter i det vilda blev jag fascinerad av hur mycket deras sociala beteenden påminner om våra. Dessa grupper med honor utvecklades förstås evolutionärt tack vare att det är fördelaktigt för överlevnaden, som att klara sig från rovdjur."

Så här beskriver Delia Owens boken:

Där kräftorna sjunger är ett mysterium, en kärlekshistoria och ett rättegångsdrama, men främst handlar boken om att klara sig själv, om överlevnad och om hur mänskligt beteende påverkas av att leva isolerat. Eftersom vi är ett socialt däggdjur har vi starka genetiska tendenser att vilja tillhöra en grupp, en tätt sammanhållen familj och vänner.

Frågestund

Här berättar Delia Owens själv om sin roman, sitt arbete och om kräftor verkligen kan sjunga

Om Där kräftorna sjunger

Kya Clark växer upp i våtmarken utanför en liten by vid North Carolinas kust. Familjen har inte mycket pengar, tillvaron är svår och en efter en ger sig hennes familjemedlemmar av. Kya är bara ett barn men tvingas överleva i den öde våtmarken helt ensam, isolerad från omvärlden och med bara fiskmåsar som vänner. Byborna börjar snart sprida elaka rykten om henne, de kallar henne ”Träskflickan” och utsätter henne för kränkningar under flera år.

När Chase Andrews, stadens talangfulla quarterback och en riktig svärmorsdröm, hittas död i närheten av Kyas hem blir hon omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Vad polisen och byborna inte vet är att Kya är långt ifrån den obildade enstöring som de tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv.

Där kräftorna sjunger är på samma gång en skrämmande skildring av gruppmentalitet i ett litet samhälle och en storslagen hyllning till naturen och till att våga gå sin egen väg. Finns som inbunden, e-bok och ljudbok.

Sagt om boken

"Där kräftorna sjunger av romandebuterande amerikanska Delia Owens är en av årets bästa böcker. Det kan jag skriva under på! Det är en sådan där bok som bara sprider sig, som alla bara måste läsa. Och det med rätta." Marie Magnusson, Smålandsposten

”Så golvad av Delia Owens Där kräftorna sjunger. Jag tror aldrig att jag läst en roman som bjudit på så mycket – ett helt briljant och gediget hantverk! En berättelse om ensamhet och utsatthet växer till en otroligt vacker kärlekshistoria som växlar över till en magnifik kriminalgåta. Läs, bara läs!” Kristina Ohlsson

"Från första sidan är jag fast, fängslad och fascinerad. Handlingen kommer direkt och språket är ljuvligt och jag njuter under läsningen." Agneta Norrgård, P4 Västernorrland

"Succéboken Där kräftorna sjunger är i närkontakt med naturen. Jag dras med direkt och sträckläser den naturrika skildringen av överlevaren Kyas liv i träskmarken utmed North Carolinas kust." Kulturnytt, SR P4

"Debuten som ägt topplistorna i USA är värd alla ovationer. En fantastisk historia som berör på flera plan. Den 70-åriga författaren har samma fingertoppskänsla för växternas liv som för mänskliga relationer och kan dessutom bygga en smart intrig." Tara

"Det är uppfriskande med romaner som inte kan placeras i ett fack. Owens debut har element av feelgood och faktiskt också kriminalroman, men är framförallt en berättelse om en kvinnas val och liv." Göteborgs-Posten

"Delia Owens debutroman är verkligen något alldeles extra. Det är en färgsprakande och mångbottnad berättelse som går rakt in i hjärtat. …en av de bästa böckerna jag har läst på senare år." Johannas deckarhörna

"En bok som berör och som jag kommer minnas länge!" Evas bokhylla

"Det är unik blandning av djur och natur, kärlek och mord, och liknar inget annat just nu. Det är en bok som berör på djupet – helt omöjlig att lägga ifrån sig." Bokmalen