Bokförlaget Forum, 2022-08-19

Foto: Leonardo Cendamo

Elizabeth Strout nomineras till Bookerpriset 2022

Den amerikanska författaren Elizabeth Strout nomineras till Bookerpriset 2022 för romanen Åh William! (Oh William!). Boken utkommer på svenska den 19 september i översättning av Helena Hansson.

Teresa Knochenhauer, förläggare:

– Elisabeth Strout har en sällsynt förmåga att teckna mänskliga relationer som berör på djupet. Åh William! är inte bara ett oförglömligt porträtt av ett äktenskap, utan också en berättelse om klass, flykt och trasiga familjer. Här ger hon även en ännu bredare bild av USA, då och nu. En av hennes absolut bästa romaner!

Tidigare nominerad

Elizabeth Strout har nominerats tidigare för Mitt namn är Lucy Barton –en bok om samma huvudperson. Den nya boken Åh William! är en berättelse om kärlek, osäkerhet och om de tysta krafter som binder människor samman – även när de vuxit isär.

Läs om Bookerpriset och Elizabeth Strout

Om handlingen

I Åh William! möter vi åter Lucy Barton som är en framgångsrik författare, men hennes före detta man, William, förblir svårläst. Trots det har de i alla år behållit kontakten. Så plötsligt ber William henne att följa med på enresa för att gräva i en länge dold familjehemlighet. Vad är det egentligen med William som får Lucy att vilja vara i hans närhet?

"Varje ny titel verkar bara förfina och destillera Pulitzer-vinnarens redan fantastiska färdigheter." The Washington Post

Elizabeth Strout är född 1956 i Portland, USA. Sällan har en författare blivit så hyllad i pressen. Både i USA och i Sverige har en enig kritikerkår lyft Strouts författarskap till skyarna. År 2009 tilldelades hon Pulitzerpriset för Olive Kitteridge – en bok som sedan blev en populär miniserie på HBO. I Åh William! Återvänder hon till den värld hon byggt upp i de hyllade romanerna Mitt namn är Lucy Barton och Vad som helst är möjligt.

Sagt om böckerna

Olive, igen

"Strouts historier bildar en sammanhållen roman som både är uppföljare och mästerverk. Med humor och empati – och många genanta detaljer – fångar den åldrande, sorg, ensamhet och kärlek." Publishers Weekly

Vad som helst är möjligt

"Elizabeth Strout har återigen visat att hon är en mästare på att osentimentalt men ömsint skildra såriga relationer." Aftonbladet

Mitt namn är Lucy Barton

"Omedelbart när jag läst det sista korta kapitlet vill jag börja om från början." Kulturnytt i P1, Sveriges Radio

Olive Kitteridge

"Det finns glimtar av värme, av mänsklig kontakt, även i de mörkaste av de här berättelserna … Den undertryckta sorg hon skriver om är lika verklig som vår egen, och skildras med ömsinthet och medkänsla." The Washington Post